2012. július 20., péntek

Gondolatok


Érdekes fajta az ember. Bár közéjük tartozom, mégis néha egyáltalán nem tudom megérteni néhányukat.

A kiindulási helyzettel szerdán találtam magam szembe, amikor bementem a suliba leszámolni. Eleve vacak állapotban voltam, hogy mennyire, azt nem áll szándékomban ecsetelni, szerintem mindenki el tudja képzelni. A HR-es csaj mindig kedves szokott lenni, most sem volt ez másként. Amikor végeztünk a papírokkal, odafordult hozzám és elkezdte mondani: "Hallottam, mi történt veletek, nagyon sajnálom!..." - éreztem, itt nem fog megállni és már nyitottam a szám, hogy elébe menjek a dolgoknak, de elkéstem. A vállamra tette a kezét és azt mondta: "De még fiatal vagy...." Befejezni már nem hagytam. Annyit mondtam neki: "Enikő ezt ne!" Megköszöntem mindent és megpróbáltam a lehető leggyorsabban kijutni az irodából.

Most pedig kiöntöm magamból, ami ezzel kapcsolatban megfogalmazódott bennem az elmúlt időszak alatt:

1. Tudom, hogy most ismétlem magam, de aki fiatal, annak nem fáj ugyanúgy egy gyermek elvesztése? Hiszen nem arról van itt szó, hogy lehet-e még, hanem arról, hogy Ő nincs. Ő, és nem egy másik. Persze tudom, lehet még 20, ha okosan beosztjuk, de Szabit már sosem kaphatom vissza! Nekem nem általánosságban egy gyerek hiánya fáj, hanem konkrétan az Övé.

2. Persze kedves volt tőle, hogy kinyilvánította az együttérzését, és elhiszem, hogy kívülállóként nem tudják mit mondjanak. Voltam már én is olyan helyzetben, hogy részvétet nyilvánítottam, de valami még kívánkozott volna a végére. Most már tudom, jobb, ha az ember csendben marad. Bőven elég, ha valaki együttérez és pont. Nem kell közhelyeket, okosságokat, jótanácsokat osztogatni.

3. A fentiek kapcsán eszembe jutott, hogy amikor elvesztettük Szabit, az igazgatónőm felajánlotta, hogy elmondja a tanáriban, így mire visszamegyek, nekem már nem kell magyarázkodnom. A nem pedagógusoknak mondanám, hogy a tanári pont olyan, mint a falu fodrásza: elég egyetlen elejtett mondat és a nap végére már nemcsak az összes tanár, de már a diákok is tudnak mindent.
Hát erről nem tudtak. Nemhogy a diákok, de az óraadó kollégák sem! Aki nem volt ott, amikor bejelentésre került, mind megkérdezték, minek jöttem vissza terhesen? Valahogy ez a téma mindenkinek kínos. Még ahhoz is, hogy pletykáljanak róla. A sorstársaim közül sokan írták, illetve olvastam is róla, hogy ami velünk történt, tabunak számít. Persze tapasztalom én is, hogy a tágabb környezetem már két hét után úgy viselkedett, mintha mi sem történt volna. Valószínűleg egyszerűen nem tudnak mit kezdeni a helyzettel és azt gondolják, az ilyet jobb minél előbb elfelejteni.

Nos, én másképp gondolom. Azt hiszem, ha nagyobb nyilvánosságot kapna ez a téma, akkor talán jobban fel tudnánk rá készülni. Persze nem azt mondom, hogy minden kismama úgy vágjon bele a terhességbe, hogy tele legyen félelemmel, de ha csak a saját példámból indulok ki, jó lett volna, ha akkor tudok beszélni valakivel, aki átélt ilyesmit. Amíg rá nem találtam az angyalokszülei.hu-ra, hiába kerestem bármi kapaszkodót, és ez már Szabi elvesztése után volt. Arról nem is beszélek, hogy a döntésünk előtt is jó lett volna, ha olyasvalakiket tudok megkérdezni, akik már túlestek ezen. Lehet, hogy akkor is így döntünk, de legalább a lehetőségek tükrében tettük volna ezt. A terhességgel foglalkozó, illetve a babás-mamás oldalak 99%-nak még a fórumjában sem találtam magzati betegségekkel,  korahalállal foglalkozó témát. Talán félnek a rontástól... Értem én, hogy a kismamák egy részét felesleges lenne ilyenekkel riogatni, de így ha baj van, magára marad az ember.

Valamit tenni kellene... de magam sem tudom, mi lenne a jó megoldás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése